אל המרחבים

אוסף לוין, עבודות נבחרות, חלק ד'

גדעון עפרת, 2020

הכרך הרביעי בסדרת ספרי אוסף לוין מאגד כמאתיים עבודות אמנות חדשות באוסף. יצירות אלה מרחיבות ומשלימות תמונה היסטורית, עשירה ואיכותית של העשייה האמנותית-חזותית בארץ, תוך מחויבות ליצירה המקומית המוקדמת, זו הגלויה והנסתרת מעין. 
 
המיקוד בספר הנוכחי הוא על היצירה המקומית לדורותיה, כולל אמנות השוליים. כמו כן, בניגוד לחלקים המוקדמים בסדרה כל צייר או פסל מיוצגים על ידי מספר יצירות.

ברלין - ירושלים

אמנות העלייה מגרמניה

גדעון עפרת, 2015

ברלין – ירושלים הוא הראשון מתוך טרילוגיה המבקשת להתמקד בשלושת הדיאלוגים האמנותיים הגדולים שניהלה האמנות הישראלית עם האמנות המערבית. ספר זה מתמקד באמני העלייה החמישית ומשימתו ללכוד את רוח התרבות החזותית הגרמנית בין שתי מלחמות העולם בגלגולה היהודי-ארצישראלי.

מעבר לציור ופיסול, היצירות שבספר כוללות אמצעים חזותיים כגון קרמיקה, גרפיקה, טיפוגרפיה, צילום וארכיטקטורה. הספר מתייחס לא רק לאמנים ממוצא גרמני, אלא גם לאמנים שרכשו את הכשרתם האמנותית בגרמניה ולכן הושפעו ממגמות האקספרסיוניזם, הבאוהאוס והאובייקטיביות החדשה לצד שרידי האימפרסיוניזם וזרם הנעורים. בגרמניה הם קלטו גם את זיקת האמנות לחברה, לאוטופיה החברתית ולספרות. בבואם ארצה חלקם גויסו לשירות אמנותי של התנועה הציונית, אחרים ביטאו באמנותם את שקיעת יהדות מזרח אירופה ומאוחר יותר את אובדנה בשואה. 

הם הביאו רוח היסטוריוסופית יהודית טרגית שנדחתה על ידי האמנות הארצישראלית והוגלתה אל שולי הקאנון. בהתאם, זכויותיה וזכרה של תרומה זו לסיפורה של אמנות ישראל הולכים ודוהים מהזיכרון התרבותי המקומי. ספר זה הוא הן "ספר זיכרון" והן הומאז' למרחב תרבותי שלם, שהותיר חותם בל יימחה בתרבות הישראלית.

דילוג לתוכן